Moduloinnin hyödyt myyntiin

Moduloi – ja myy enemmän

Helpottaa ostamista.

Moduloitujen tuotteiden ostaminen on helpompaa. Asiakas voi valita valmiiksi mietittyjä, yhteensopivia vaihtoehtoja, eikä ole pelkoa toimimattoman prototyypin saamisesta. Moduloitujen tuotteiden hinnoittelukin on selkeää.

Tarkka tarjous nopeasti.

Erityisesti tarjousvaiheessa voidaan modulaarisen rakenteen avulla luoda helposti potentiaalisen asiakkaan toivomuksen kaltainen ehdotus lopputuloksesta. Kun tarvittavat moduulit ovat tiedossa, on mahdollista antaa välittömästi tarkka tarjous asiakkaalle lopullisesta tuotteesta. Tarjottu konstruktio ei myöskään perustu jollekin toiselle asiakkaalle toimitettuun tuotteeseen, joka on muokattu sopimaan uuden asiakkaan spesifikaatioihin.

Asiakas oli suunnitellut itselleen uniikin keittiön yhdessä Ikean myyjän kanssa. Asiakas kysyi, milloin tilaus olisi tehtävä, jotta tuotteet voitaisiin toimittaa haluttuna ajankohtana. “Jos olet tullut tänne tarpeeksi isolla autolla, voidaan tavarat nostaa heti kyytiin”, oli vastaus. Valmiiden tuotteiden sijasta Ikea varastoi niiden moduleita. Kohtuullisesta modulivalikoimasta voidaan koota uskomaton määrä lopputuotteita ja niiden yhdistelmiä.

Selkeyttää myyntiä.

Joskus “pitkästä tavarasta” valmistettavien asiakaskohtaisten tuotteiden myyjä painostaa asiakkaan ottamaan kantaa sellaisiin yksityiskohtiin, johon asiakkaan asiantuntemus ei edes riitä. Tällainen kannanotto saattaa aiheuttaa ongelmia koko toimitusketjulle suunnittelusta toimitukseen. Kun tuotteet on moduloitu, on eri vaihtoehtojen esittäminen asiakkaalle selkeää.

Moduloi – ja menesty isompiesi seurassa

Isoilla kilpailijoillasi saattaa olla suuret valmistusmäärät ja sitä kautta hyvät mahdollisuudet hintakilpailuun. Moduloimalla tuotteesi voit olla ketterä ja samalla saat suuren tuotantovolyymin edut.

Scania on kooltaan tuskin kolmasosaa pahimmista kilpailijoistaan. Kuitenkin se on onnistunut olemaan kannattava yhäjaksoisesti yli 60 vuotta. Scanian liiketulos on kaksinkertainen pahimpiin kilpailijoihin verrattuna. Ja tämä kaikki erittäin kilpailluilla automarkkinoilla. Miten tämä on mahdollista? Scania on onnistuneesti moduloinut tuotteitaan vuosikymmenien ajan. Sillä tavalla se on onnistunut yhdistämään laajan tuotevalikoiman ja isompien valmistusmäärien edut.

Moduloi – ja tee tulosta jälkimarkkinoinnilla

Useat menestyvät yritykset tekevät mainiota tulosta tuotteen myymisen jälkeen huolto- ja korjaustoiminnoilla sekä varaosakaupalla.

Hissiyhtiö Kone Oyj:n 2017 vuosikertomuksesta käy ilmi, että uusien laitteiden osuus myynnistä on 53% ja olemassa olevien laitteiden huolto- ja muutostöiden osuus 47%. Lisäksi viimeksimainitun ryhmän liikevaihto oli kasvussa päinvastoin kuin uusien laitteiden toimitukset.

Modulaarisesta tuoterakenteesta on hyötyä myös tuotteen elinkaaren loppupäässä. Korjaustyö on vaivattomampaa, kun vioittunut moduli on mahdollista vaihtaa  kokonaisuudessaan, mikä on usein taloudellisempaa kuin kohteen purku, vioittuneiden osien tunnistus ja uusiminen. Modulaarinen tuote voidaan myös suunnitella siten, että asiakkaalle voidaan myydä tuotepäivityksiä, eli jokin osa tuotteesta voidaan korvata modulin uudemmalla versiolla tai erilaisia ominaisuuksia sisältävällä modulilla.

Lisäksi varaosahuolto helpottuu kun nimikkeitä on vähemmän. Voisiko sinun yrityksesi laajentaa liiketoimintaansa huoltoihin ja aktiivisesti tarjota asiakkailleen tuotepäivityksiä? 

Tuotemoduloinnin muut hyödyt. Lue lisää >>

ModulPlan-palvelumme auttaa kehittämään jälkimarkkinointia. Lue lisää >>