Uusi tuote yhdeksässä minuutissa

Uusi tuote yhdeksässä minuutissa

Asiakkaani soitti eräänä aamuna klo 6:55. He olivat saaneet loppuasiakkaaltaan merkittävän tilauksen tuotteesta, jota ei löytynyt suoraan vakiomallistosta. Heille toimitettaviin palveluihini kuului tuotekehitys, tuotteiden suunnittelu ja tilausten valmistelu heidän tuotantoonsa. Valitsin järjestelmästä uuteen tuotteeseen sopivat modulit. Yhdeksän minuutin kuluttua olin tallentanut uuden tuotteen tiedot järjestelmään ja siirtänyt sen tuotantoon. Sen jälkeen soitin asiakkaalle takaisin: tilaus on nyt jo tuotannossa…

Asiakaskohtainen suunnittelu – vanha projekti pohjaksi?

Asiakaskohtainen suunnittelu koetaan monesti hitaaksi ja työlääksi teollisuusyrityksissä. Sopimus on syntynyt ja asiakas on antanut speksit tulevasta toimituksesta. Toimitus voi sisältää vakiotuotteita, mutta usein osa tuotteista joudutaan räätälöimään asiakkaalle sopivaksi, asiakaskohtaisesti.

Asiakaskohtaisessa suunnittelussa usein otetaan pohjaksi joku vanha projekti, joka on ehkä lähinnä tulevaa toimitusta. Moni asia on kuitenkin muuttunut vanhan projektin toimituksen jälkeen. On tehty tuotekehitystä ja osia, nimikkeitä ja kokoonpanoja tehdäänkin jo aivan eri tavalla. Nämä muuttuneet asiat on tietenkin päivitettävä. Ethän halua, että asiakas saa sinulta monta vuotta vanhaa tekniikkaa. Sitten on vielä päivitettävä projekti vastaamaan asiakkaan toivomaa toimitusta. Joudutaan suunnittelemaan uusia osia, kokoonpanoja, miettimään valmistusta, kyselemään alihankkijoilta jne.

Tämä ei ole helppoa, eikä virheiltä voi aina välttyä…

Onko sitten helpompaa tietä tehdä asiakaskohtainen toimitus? Voimmeko tietää ennakkoon mitä asiakas haluaa? Olemmeko miettineet asiaa? Vai viilataanko vain vanhoja projekteja? Ostaessasi uuden auton, haluatko sen kymmenen vuotta vanhalla tekniikalla – viilattuna uusiksi?

Asiakaskohtainen suunnittelu – valitse vain modulit

Tuotteemme on joskus meille liian läheinen, on tykästytty teknisiin ratkaisuihin ja niiden toteutustapaan. Astutaanpa kaksi askelta taaksepäin. Mitkä ovat tuotteemme toivotut asiakashyödyt? Voimmeko luoda asiakashyödyille tekniset ominaisuudet? Teknisten ominaisuuksien avulla pääsemme laatimaan tuotteelle oikeat modulaariset tekniset ratkaisut. Näin voimme jakaa tuotteemme useaan moduliin, joilla toteutamme asiakashyödyt. Modulit voimme miettiä ennalta valmiiksi ja sovittaa niiden rajapinnat keskenään sopiviksi. Asiakaskohtaisessa suunnittelussa tarvitsee sitten vain valita sopivat tuotemodulit asiakastoimitukseen. Ja tietysti uuteen tuotteeseen liittyvä dokumentointi koostuu modulien mukana. Näin käyttöohjeet, piirustukset ja 3D-mallit ovat heti uuden tuotteen mukaisia. Se on siinä.

Lue lisää tuotemoduloinnista…

Tuotemodulointi edellyttää järjestelmällistä lähestymistapaa tuotetiedon hallintaan. Kaiken perustana on nimikkeet, osat ja kokoonpanot. Näistä kootaan järjestelmällisesti suurempia kokonaisuuksia ja asiakastilauksia tuoterakenteiden avulla.

Lue lisää tuotetiedon hallinnasta…

Monivaikutteinen tehostin

Tuotemoduloinnin ja tuotetiedon hallinnan ansiosta uusien tuotteiden kehittäminen on nopeaa ja asiakaskohtaiset räätälöinnit on helppo suunnitella ja toteuttaa. Asiakaskohtaisten tuotteiden tuoterakenteet ja piirustukset löytyvät järjestelmästä helposti. Tarjousta laatiessa me voimme vain valita oikeat ennalta mietityt modulit.

Kaikki suunnittelu ja tuotekehitys kohdistetaan moduleihin, jolloin emme tee asiakaskohtaista kertakäyttö suunnittelua, vaan suunnittelu- ja tuotepääoma kasvaa kumulatiivisesti ja on valmiina helposti hyödynnettävänä tulevissa projekteissa.

Lue lisää hyödyistä…